مهارت‌های لازم برای کارشناس تولید محتوا چیست؟ شرح وظایف و تقسیم‌بندی شغلی محتواپیشه‌ها

مهارت های کارشناس تولید محتوا

 

تا حالا شده با چنین آگهی‌های استخدام تولیدکننده محتوایی روبرو شوید؟

 

آگهی استخدام محتوا

حتما شده‌اید!

آگهی‌هایی که روزانه ممکن است بارها و بارها ببینیم و معلوم نیست آیا کسی هم هست که به آن جواب مثبت بدهد یا نه؟

اصلا مگر می‌شود یک نفر این همه کار کند؟ می‌شود حتی ساعت‌ها درباره چنین آگهی‌هایی بحث کرد!

خیلی وقت‌ها با خودم فکر می‌کنم واقعا وظایف تولیدکننده محتوا چیست؟ شرح شغلی محتواپیشه چیست؟ اصلا یک تولیدکننده محتوا باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

حالا فرق این‌ها با بازاریاب محتوا، استراتژیست محتوا یا حتی کارشناس و کارشناس ارشد محتوا چیست؟

حقیقت این است که هر روز به تعداد تولیدکننده‌های محتوا اضافه می‌شود، به همین نسبت، به تعداد کسانی که نیاز به تولید محتوا دارند هم افزوده می‌شود. شاید هر کسی بسته به نیازهای خود و سازمانش شرح شغلی تولیدکننده محتوا را تعریف کند یا اصلا نداند واقعا این موقعیت‌ها واقعا به چه مهارت‌هایی نیاز دارد.

من در این مقاله می‌خواهم برایتان بیشتر درباره هرکدام از این مفاهیم بگویم، تفاوت هریک را بنویسم و دقیقا مشخص کنم که هریک نیاز به چه مهارت‌هایی دارند. این مطلب قطعا هم به درد کارفرماها و هم به درد محتواپیشه‌ها می‌خورد چرا که به مرور با افزایش آگاهی هم آگهی‌های بهتری خواهیم دید و هم در مناصب بهتری منصب خواهیم گرفت.

منبع من کتاب بازاریابی پرمحتوای جو پولیزی و البته منابع معتبر خارجی و آگهی‌های شرکت‌های بزرگ دنیا و تجربه خودم در کار با چندین شرکت است.

محتوا پیشه کیست و چطور باید نقش‌های تیم محتوا را در سازمان تعیین کنیم؟

من به طور کلی به هرکسی که در زمینه محتوا فعالیت می‌کند محتواپیشه می‌گویم. اما این‌که این لقب دقیقا به چه کسانی اطلاق می‌شود و این افراد به چند دسته تقسیم می‌شوند خود جای بحث دارد.

من در این قسمت نظر افراد و منابع مختلف درباره ساختار یک تیم محتوایی منسجم را بررسی می‌کنم تا بهتر متوجه هر نقش و وظایف آن شوید.

ساختار تیم محتوا از نظر جو پولیزی

جو پولیزی در کتاب Epic Content Marketing و در فصل سوم تقسیم‌بندی مفصلی از محتواپیشه‌ها ارائه کرده است. او معتقد است سازمان‌ها می‌توانند این مناصب شغلی مرتبط با محتوا را بسته به بزرگی یا کوچکی خود داشته باشند یا از آن‌ها صرف نظر کنند. همچنین می‌توان عنوان این مشاغل را تغییر داد:

 

وظایف و نقش های تیم محتوا

وظایف مدیر محتوا از نظر جو پولیزی

  1. مطمئن شود تمام محتواها متناسب با صدای برند است.
  2. استراتژی بلندمدت و کوتاه‌مدت برند را تدوین کند.
  3. تقویم محتوایی را متناسب با پرسونای مخاطب تدوین کند.
  4. به کار بقیه تیم نظارت داشته باشد.
  5. تاثیرگذاری محتوا را از طریق تحلیل و داده‌ها بسنجد.
  6. شیوه‌نامه‌ها و استاندارهای مرتبط با برند را تدوین کند.
  7. تحلیل بازار کند تا محتوای به‌روزی داشته باشد و نیاز مشتری را در حین آموزش او برطرف کند.
  8. فرآیند محتوایی صحیحی برای تولید و تصحیح محتواها ایجاد کند.
  9. در استخدام دیگر اعضای تیم مشارکت کند.
  10. استراتژی محتوایی پیامک‌ها، تبلیغات، رپورتاژ و دیگر موارد را تدوین کند.
  11. با طراح ارشد سازمان برای ایجاد طرح‌های مناسب در تعامل باشد.

مهارت‌های مدیر محتوا از نظر جو پولیزی

  1. مهارت‌های نوشتاری و ویراستاری
  2. توانایی مدیریت تیمی
  3. توانایی ایجاد استراتژی تولید و توزیع محتوا
  4. توانایی تفکر تحلیلی و آموزشی
  5. علاقمند به ابزارهای آنلاین
  6. توانایی درک اهداف سازمان
  7. توانایی مدیریت پروژه
  8. آشنایی با اصول اولیه بازاریابی
  9. مهارت مذاکره
  10. مهارت‌های اجتماعی قوی
  11. توانایی تغییر و ایجاد استراتژی‌های جدید
  12. شناخت آخرین ابزارها و راهکارهای بازاریابی
  13. علاقمندی به صحبت از طرف تیم و سازمان و اجرای مصاحبه و وبینار و غیره
  14. اطلاعات اولیه از HTML، CSS، Java

ساختار تیم محتوا از نظر داده‌ها در دنیای واقعی

فکر می‌کنم شما هم متوجه شده باشید که ساختار تیمی جو پولیزی کمی با آن‌چه در دنیای واقعی رواج دارد و ما به آن نیاز داریم متفاوت است.

دیتاباکس در تحقیقی به چند داده جالب از ترکیب تیم محتوا در شرکت‌های بزرگ اشاره می‌کند.

 

ترکیب تیم محتوا

 

در اغلب شرکت‌ها یا چیزی حدود 51 درصد آن‌ها نیروی تمام وقت در تیم محتوا بین 2 تا 5 نفر بوده است.

از طرف دیگر و طبق تصویر زیر اغلب شرکت‌ها مسئولیت نوشتن محتوا را برون‌سپاری می‌کنند.

برون سپاری نقش محتوانویس

با این حال اغلب شرکت‌ها این نقش‌ها را در سازمانشان دارند و البته ممکن است چند نقش را یک نفر بر عهده گیرد:

  • نویسنده
  • سردبیر
  • استراتژیست محتوا
  • طراح
  • مدیر شبکه‌های اجتماعی
  • هماهنگ کننده بازاریابی محتوا
  • تولیدکننده محتوا و پادکست
  • متخصص تحلیل و آنالیز داده

ساختار تیم محتوا در سازمان‌های کوچک تا بزرگ باید به چه شکل باشد؟

خب حالا که کمی به دنیای واقعی نزدیک‌تر شدیم بیائید تا یک نسخه کلی برای ساختار تیم محتوا بر اساس سایز شرکتتان بچینیم. البته توجه داشته باشید که این ساختار الزاما برای همه شرکت‌ها جوابگو نیست و ممکن است برای شرکت شما با تعداد نفرات بیشتر یا کمتری هم بتوان آن را اداره کرد و به اهداف سازمان رسید.

ساختار تیم محتوا در کسب‌وکارهای کوچک

هر تیم محتوایی حتما به این نقش‌ها نیاز دارد:

  1. مدیر یا سرپرست یا کارشناس محتوا برای تدوین استراتژی و برنامه محتوایی، برنامه‌ریزی و مدیرت اجرا و توزیع محتوا، نظارت بر کار فریلنسرها و ویرایش محتواها نیاز ضروری هر سازمان است.
  2. نویسنده محتوا که می‌تواند دورکار یا فریلنسر باشد و برای خلق و تولید محتواها از او استفاده می‌شود.
  3. طراح یا گرافیک دیزاینر که وجود او ممکن است در سازمان‌های بسیار کوچک و در شروع کار ضروری نباشد، اما می‌توان از یک طراح فریلنسر برای ساخت برندی موفق‌ و پایه‌ریزی بهتر تصویر برند استفاده کرد.

ساختار تیم محتوا در کسب‌وکارهای متوسط

در کسب‌وکارهای متوسط نقش‌ها کمی بزرگتر می‌شوند و افراد باید توانایی‌ها و مهارت‌های بیشتری داشته باشند. در این سازمان‌ها به این نقش‌ها نیاز داریم:

  1. کارشناس ارشد محتوا یا استراتژیست محتوا برای اینکه بتواند هم بر فعالیت‌های دیگر مدیرها نظارت کند و هم استراتژی کلی محتوا و شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌ها را تدوین کند.
  2. مدیر شبکه‌های اجتماعی برای حضور فعال‌تر در شبکه‌های اجتماعی که باید بتواند برنامه شبکه‌های اجتماعی را تهیه کند و برای توزیع محتواها با دیگر افراد سازمان همکاری کند.
  3. نویسنده محتوا که می‌توانید از یک مدیر محتوا و چند نویسنده فریلنسر دورکار محتوا استفاده کنید یا یکی دو نویسنده in-house داشته باشید تا کارهای تولید محتوایتان را پیش ببرند.
  4. پرفورمنس مارکتر که در سازمان‌ها مسئول رشد و توسعه برند، بودجه کمپین‌ها و اجرای کمپین‌ها و تبلیغات کسب‌وکار است.
  5. طراح و گرافیک دیزاینر در سازمان‌های متوسط به نظر ضروری می‌آیند چرا که حالا دیگر سازمان بزرگ شده است و شما باید تصویر برندتان را دقیق‌تر بسازید.

ساختار تیم محتوا در سازمان‌های بزرگ

سازمان‌های بزرگ حالا علاوه بر این‌که باید تصویر درستی از برندشان به مخاطب بدهند، باید مدیریت درون تیمی قوی‌تری هم داشته باشند تا بتوانند بحران‌ها را به درستی مدیریت کنند، محتواها را به درستی و در زمان مناسب منتشر کنند و نهایتا برند را به درستی توزیع کنند و توسعه دهند.

در SAASها معمولا به سه دسته نقش در سازمان نیاز داریم:

مدیر بازاریابی محتوایی، مدیر بازاریابی رشد، مدیر بازاریابی محصول

اما در سازمان‌های دیگر معمولا توزیع نقش‌ها به این شکل است:

  1. مدیر دیجیتال مارکتینگ برای رهبری و مدیریت تمام تیم و نظارت و برنامه‌ریزی کارها و وظایف هریک.
  2. متخصص محتوا برای برنامه‌ریزی محتوا و تعیین استراتژی محتوایی سازمان
  3. متخصص سئو برای بررسی سئوی سایت و تدوین استراتژی سئویی سازمان
  4. متخصص شبکه‌های اجتماعی برای برنامه‌ریزی برنامه شبکه‌های اجتماعی و اجرای برنامه
  5. متخصص تبلیغات و توزیع محتواها یا پرفرومنس مارکتر برای پیشبرد تبلیغات سازمان در کانال‌های مختلف و انجام تبلیغات پولی و غیر پولی
  6. متخصص تحلیل دیجیتال یا دیتا آنالیست برای تحلیل داده‌های مختلف و ارائه راهبردهای بهتر برای برنامه‌های دیگر سازمان
  7. گرافیک دیزاینر برای ارائه تصویر مناسب برند و طراحی تصاویر و گرافیک‌های بهتر در شبکه‌های اجتماعی و سایت و تبلیغات
  8. فریلنسرهای محتوا و آژانس‌های بازاریابی برای برون‌سپاری برخی از خدمات خرد مانند نوشتن محتواها یا ساخت و ادیت محتوای ویدئویی

مهارت های کارشناس تولید محتوا و کارشناس ارشد محتوا و نویسنده محتوا باید چه باشد؟

حالا که دیدیم سازمان‌ها معمولا به چه نقش‌هایی نیاز دارند و هر نقش چه وظایفی دارد لازم است که محتواپیشه‌ها بدانند برای رسیدن به هر نقش چه مهارت‌هایی داشته باشند. همچنین سازمان‌ها با توجه به مهارت‌های هر نقش مناسب‌ترین فرد را برای سازمانشان انتخاب کنند.

مهارت‌های لازم برای نویسنده محتوا

هر نویسنده محتوا به نظر من و در نتیجه تحقیقات و تجربه‌هایی که داشتم باید این مهارت‌ها را داشته باشد:

  1. توانایی نوشتن
  2. درک ساختار محتوا در پلتفرم‌ها و کانال‌های مختلف و درک لحن‌های مختلف
  3. توانایی ویراستاری
  4. توانایی تحلیل و آنالیز محتواها و خلاقیت در نوشتن
  5. مهارت در سئوی محتوا
  6. مهارت در کیورد ریسرچ یا جستجوی کلمات کلیدی
  7. توانایی کار با ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند Google Keyword Planner یا Keyword Everywhere یا Ahrefs یا KWFinder
  8. توانایی کار با ابزارهای مدیریت محتوا مانند ترلو یا کلیک آپ
  9. مهارت حداقلی کار با حداقل یک نرم‌افزار ویرایش تصویر و ویدئو
  10. آشنایی کامل با ابزارهای آفیس
  11. آشنایی حداقلی با سرچ کنسول و توانایی درک و تحلیل ابتدایی نتایج محتوا در موتورهای جستجو
  12. آشنایی با شبکه‌های اجتماعی و درک ساختار هر شبکه اجتماعی

13.توانایی کپی رایتینگ و تبلیغ‌نویسی

14.توانایی نوشتن رپورتاژ و محصول و درک تفاوت میان انواع محتواها

مهارت‌های کارشناس تولید محتوا

هر کارشناس محتوا یا مدیر محتوا باید مهارت‌هایی داشته باشد که با آن هم بتواند یک تیم را مدیریت کند و هم بتواند به رشد خودش و تیم کمک کند. بنابراین مهارت‌های کارشناس محتوا فقط مهارت‌های نرم نیست بلکه مجموعه‌ای از مهارت‌های فردی و شخصیتی نیز برای این کار الزامی است.

از جمله این مهارت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مهارت تولید محتوای سئو محور و کاملا ویرایش شده
  2. مهارت کار با گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس
  3. توانایی تحلیل و آنالیز محتوا
  4. توانایی تدوین برنامه محتوایی بر اساس کیورد ریسرچ
  5. توانایی کار با ابزارهای کیورد ریسرچ یا جستجوی کلمات کلیدی
  6. توانایی کار با ابزارهای مدیریت محتوا
  7. توانایی مدیریت محتواها و تقسیم صحیح محتوا بین اعضای تیم
  8. توانایی کار گروهی و رهبری تیم محتوا
  9. توانایی برقراری ارتباط با فریلنسرها و مذاکره با آن‌ها
  10. توانایی کار با شبکه‌های اجتماعی و تدوین برنامه محتوایی سوشال میدیا
  11. توانایی کار با یک ابزار طراحی عکس یا ویدئو
  12. توانایی نوشتن سناریوی ویدئوی تبلیغاتی یا پادکست
  13. آشنایی با ابزارهای تبلیغات پولی و غیر پولی
  14. توانایی اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی و دیگر کانال‌ها
  15. توانایی ارائه برنامه محتوایی رپورتاژها یا تبلیغات ویدئویی

مهارت‌های کارشناس ارشد محتوا یا استراتژیست محتوا

استراتژیست محتوا یا کارشناس ارشد محتوا کسی است که توانایی رهبری برنامه بازاریابی محتوایی سازمان را دارد و می‌تواند چشم‌انداز سالیانه بازاریابی محتوایی یک سازمان را بچیند. بر این اساس مهارت‌های لازم برای یک کارشناس ارشد محتوا باید وسیع و عمیق باشد.

  1. مهارت تحقیق درباره پرسونای مخاطب و تحلیل داده‌های رقبا و تحلیل داده‌های کسب‌وکار
  2. توانایی تدوین ایده برای برنامه محتوایی
  3. توانایی تدوین استراتژی ماهیانه، فصلی و سالیانه کسب‌وکار
  4. توانایی مدیریت محتوا و کسب اطمینان از یک‌دستی در فرایند تولید محتوا
  5. مهارت ایجاد فرایند محتوایی یکدست و عملی و تدوین تقویم محتوایی
  6. توانایی تقسیم صحیح وظایف میان اعضای تیم
  7. توانایی تهیه گزارش و آمارهای مرتب
  8. مهارت داستان سرایی، تولید محتوا و خلق محتوا
  9. مهارت‌های ویراستاری
  10. مهارت‌های سئویی
  11. مهارت‌ کامل در شبکه‌های اجتماعی
  12. مهارت در ایمیل مارکتینگ
  13. مهارت در تبلیغات پولی و غیرپولی
  14. مهارت در ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی
  15. مهارت در تحلیل و تحقیق درباره داده‌ها
  16. مهارت‌های فنی در حوزه IT
  17. توانایی‌های مدیریتی مانند همدلی، رهبری و برقراری ارتباط

حرف آخر من

من با توجه به بازخوردی که از همکارانم گرفتم و در شبکه‌های اجتماعی دیدم این مطلب را نوشتم چرا که احساس می‌کردم باید یک‌بار برای خودم هم که شده مرور کنم که در هر نقشی چه وظایف و مهارت‌هایی نیاز است. شاید به این ترتیب کمتر آگهی‌های شلوغ و بی‌نظم ببینیم، شاید کارفرماها تکلیفشان را با خودشان بدانند، شاید ما محتوا پیشه‌ها هم بهتر بتوانیم جایگاه خودمان را تخمین بزنیم و رزومه‌های مناسب‌تری بنویسیم و برای کارفرماها بفرستیم.

 

این مطلب را بخوانید، اگر فکر می‌کنید مهارت‌های کارشناس محتوا، کارشناس ارشد محتوا یا نویسنده محتوا باید چیز دیگری باشد در کامنت‌ها بگوئید و اگر فکر می‌کنید سازمانتان به نقش دیگری هم نیاز دارد باز هم برایم نظرتان را بنویسید.

اگر این مطلب را به دوستانتان هم بفرستید و در گروه‌های محتوائی‌تان منتشر کنید باعث شده‌اید که فرهنگ محتوایی بهتری در جامعه‌مان داشته باشیم و نهایتا با هم به ساختاری مناسب برسیم.

فائزه تاج‌آبی
21 بهمن 1400
دیدگاهتان را بنویسید