نکات طلایی در نوشتن رزومه تولید محتوا برای میخکوب‌کردن همه کارفرماها

اگر قصد دارید رزومه‌ای کامل و جامع برای موقعیت تولید محتوا بنویسید باید به نکاتی توجه کنید که شما را یک قدم از دیگران جلو بیاندازد. رزومه میخکوب‌کننده، رزومه‌ای است که در همان نگاه اول کارفرما را مجاب کند که شما برای موقعیت شغلی مناسب هستید و می‌توانید انتظارات او را برآورده کنید.

من با توجه به تجربه‌ای که به عنوان مصاحبه‌کننده از موقعیت‌های مختلف شغلی حوزه تولیدمحتوا به دست آورده‌ام به نکات و تکنیک‌هایی دست یافتم که می‌خواهم با شما در میان بگذارم و مطمئن هستم درصورتی که بتوانید تمام این نکات را در رزومه تولیدمحتوای خود به کار ببرید، دستتان برای انتخاب کارفرما و شغل ایدئالتان باز خواهد بود.

در واقع با به کار بردن این نکات، این شمائید که کارفرمایتان را انتخاب می‌کنید و نیازی نیست دیگر منتظر باشید تا کارفرمائی شما را انتخاب کند.

چطور رزومه کارشناس تولید محتوا را بهتر و جذاب‌تر بنویسم؟

اولین قدم برای میخکوب کردن کارفرما این است که شما ساختار صحیح برای نوشتن رزومه تولیدکننده محتوا را بدانید، بتوانید آن را به درستی کنار هم قرار دهید و نهایتا انسجام و یک‌دستی را در کل رزومه خود رعایت کنید.

من در این ویدئو به طور کامل و به همراه مثال توضیح دادم که چطور رزومه کامل و ساختارمندی را بسازید. بنابراین به شما توصیه می‌کنم حتما ابتدا ویدئوی نحوه ساخت رزومه تولیدمحتوا را در یوتیوب ببینید و بعد از نوشتن موارد اولیه رزومه‌تان، برای رفع اشکال و تصحیح آن، قسمت بعدی این مقاله را بخوانید.

ویدئو

نکات طلایی در ساخت رزومه تولیدمحتوا

حالا که رزومه خود را ساخته‌اید و می‌خواهید آن را به تکامل برسانید و به بهترین شکل به نمایش بگذارید باید این نکات جزئی اما بسیار مهم را در آخرین مرحله در نظر بگیرید. این نکات آن‌قدری مهم هستند که رعایت نکردن هریک از آن‌ها منجر به رد شدن رزومه‌تان خواهد شد.

نکته طلایی اول: برای موقعیت صحیح رزومه‌تان را تنظیم و ارسال کنید

حواستان باشد که برای چه موقعیتی رزومه را تنظیم می‌کنید و اصلا چه مهارت‌هایی برای آن موقعیت نیاز است و شما چقدر از مهارت‌های تولیدکننده محتوا را دارید. اگر آگهی استخدامی را به درستی بخوانید و البته اگر آگهی به درستی نوشته شده باشد خواهید فهمید که به چه مهارت‌هایی در آن موقعیت نیاز است.

بنابراین وقتی از خودتان و مهارت‌هایتان شناخت کافی داشته باشید، رزومه کامل‌تر و دقیق‌تری خواهید نوشت و فقط برای موقعیت‌هایی رزومه می‌فرستید که برای شما مناسب است. پس اگر شما تجربه کار با گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول را ندارید و کارفرما به کارشناس ارشد محتوا نیاز دارد، شما مناسب این موقعیت نیستید، نه رزومه خود را به دروغ بنویسید و نه برای این کارفرما رزومه بفرستید.

برای این‌که با مهارت‌های لازم هر موقعیت در زمینه تولیدمحتوا را بشناسید مقاله مهارت‌های کارشناس تولید محتوا را بخوانید.

نکته طلایی دوم: از تمپلیت مناسب و طراحی حرفه‌ای استفاده کنید

خودتان را جای کارفرما بگذارید، در رزومه‌تان نوشتید که به فوتوشاپ و فنون گرافیک مسلطید اما بک‌گراندی قرمز با نوشته‌های طوسی‌ کم‌رنگ برای رزومه‌تان انتخاب کرده‌اید، آن‌قدری که خواندن متن برای هر خواننده‌ای سخت خواهد بود. با خودتان چه تصوری می‌کنید؟

حالا فرض کنید حتی به گرافیک هم مسلط نیستید؛ اما اگر باز هم از نظر بصری رزومه قابل قبولی نداشته باشید در همان لحظه اول، تاثیر بدی روی ذهن کارفرما خواهید گذاشت.

بنابراین در انتخاب تمپلیت اولیه رزومه‌تان وسواس به خرج دهید، طرحی را انتخاب کنید که کاملا خوانا باشد.

برای انتخاب بهترین تمپلیت‌های رایگان رزومه می‌توانید از تمپلیت‌های ورد استفاده کنید. برای این منظور کافیست از بخش File وارد New شوید و نهایتا گزینه Resumes and Cover Letter را انتخاب کنید و از میان انبوهی از تمپلیت‌ها یکی را انتخاب کنید.

تمپلیت رزومه

همچنین می‌توانید به کمک وبسایت Freepik هم تمپلیت‌های رایگان و لایه‌بازی وجود دارند که می‌توانید از میان آن‌ها یکی را انتخاب کنید و در فوتوشاپ طراحی آن را کامل کنید.

نکته طلایی سوم: تاثیر رنگ‌ها را دست کم نگیرید

اگر از رنگ‌های مناسبی در رزومه خود استفاده کنید تاثیر عمیق‌تری روی کارفرما خواهید گذاشت. رنگی را انتخاب کنید که کمی با اصول روانشناسی نزدیک باشد و به روحیات خودتان نزدیک باشد و ترکیب رنگ‌های متناسبی را در نظر بگیرید.

از میان ترکیب رنگ‌های زیر می‌توانید هرکدام که با سلیقه شما متناسب است را انتخاب کنید و از آن استفاده کنید.

ترکیب رنگ رزومه

نکته طلایی چهارم:  به کانتراست و تضاد رنگ‌های رزومه خیلی دقت کنید

اگر رنگ‌های روی صفحه رزومه‌تان به خوبی با هم کنتراست نداشته باشند، خوانایی رزومه‌تان کاهش می‌یابد. مثلا اگر از نوشته‌های آبی رنگ روی صفحه خاکستری استفاده کنید چیزی از متنتان خوانده نمی‌شود. حتی اگر قصد دارید از رنگ‌ها روی رزومه‌تان استفاده کنید یادتان باشد که رنگ سفید خواناتریی زیادی دارد و سعی کنید فضای زیادی از صفحه خود را سفید نگه دارید.

همچنین فراموش نکنید که نهایتا از سه رنگ مختلف در رزومه خود استفاده کنید و تمام رزومه‌تان را رنگی رنگی نکنید.

 

رنگ رزومه

نکته طلایی پنجم: فونت، فونت و باز هم فونت!

از آن‌جا معمولا کارفرماها زمان کمی برای خواندن رزومه کارشناس محتوا دارند و تعداد رزومه‌های دریافتیشان اغلب زیاد است، رزومه شما باید تا سر حد امکان خوانا و واضح باشد. در زبان فارسی از فونت‌های استاندارد فارسی استفاده کنید تا متنتان کاملا واضح و خوانا باشد. از جمله فونت‌های رایگان و خوانای زبان فارسی به این چند مورد می‌توانم اشاره کنم و البته شما می‌توانید مجموعه‌ای از فونت‌های رایگان فارسی و انگلیسی استاندارد را هم از همین‌جا دانلود کنید و روی سیستم خود نصبشان کنید.

فونت‌های استاندارد فارسی برای رزومه کارشناس محتوا:

  • فونت بی نازنین
  • فونت بی میترا
  • فونت وزیر
  • فونت دانا (غیر رایگان)
  • فونت کلمه (غیر رایگان)

فونت‌های استاندارد انگلیسی برای رزومه:

  • Times New Roman
  • Arial
  • Tahoma

نکته مهم دیگر این است که سایز فونت خود را در انگلیسی روی 12 نگه دارید و در فارسی هم بین 12 یا 14 بگذارید تا اندازه‌ای متناسب داشته باشید.

 

دانلود بسته فونت‌های انگلیسی و فارسی

نکته طلایی ششم: از دستاوردهایتان حتما حرف بزنید نه فقط مسئولیت‌هایتان

خیلی خوب است که از تجربیاتتان بگوئید و به کارفرما بفهمانید که در مناصب مختلفی فعالیت کرده‌اید اما چیزی که مهم‌تر این است که از دستاوردهای شغلی خود بتوانید به طور کامل دفاع کنید و حرف بزنید.

برای هر کارفرمائی مهم است که بداند اگر شما مدتی در محیطی کار کرده‌اید چه چیزی به آن مجموعه یا به خودتان افزوده‌اید. همچنین بسیار مهم است که بتوانید از این دستاوردها در قالب اعداد و داده‌های موثق حرف بزنید. مثلا من در رزومه خودم قید کرده‌ام که به کمک تولید محتوای بلاگی در پرس‌لاین و توزیع متناسب آن در قالب رپورتاژ و پست‌های سوشال مدیا توانسته‌ام در یک‌سال میزان ایمپرشن بلاگ را 3 برابر کنم.

البته حواستان باشد که از دستاوردهای بسیار کوچک یا ناچیز هم اشاره نکنید تا شما را کوچک جلوه ندهند. مثلا نیازی نیس در رزومه‌تان بنویسید که در یک‌سال گذشته کار با ورد را یاد گرفته‌اید!

نکته طلایی هفتم: ساختار و چیدمان صحیحی برای رزومه انتخاب کنید

زمانی که از ساختار حرف می‌زنم هدفم این است که بتوانید در یک نگاه یکدستی ساختار و هماهنگی المان‌های مختلف آن را به کارفرما نشان دهید. مثلا همه هدینگ‌هایتان بولد شده‌ باشند و ناگهان یکی در میان همه‌شان ساده نباشد، یا حاشیه‌های اطراف رزومه‌تان را به درستی انتخاب کرده باشید. اگر شماره صفحه می‌زنید برای همه صفحات شماره داشته باشید. اگر قرار است زیرتیترها را رنگی کنید برای همه‌شان این کار را بکنید و نهایتا این‌که حواستان به بولت‌ها، تورفتگی‌ها و موارد این‌چنینی باشد تا ظاهر رزومه شما را خراب نکنند.

 

نکته هشتم: حتما نمونه کارهایتان را در رزومه‌تان قرار دهید

بله می‌دانم که قرار دادن نمونه کار در رزومه مرسوم نیس و معمولا برای ارسال نمونه کارها بهتر است پرتفلیویی طراحی کنیم اما طراحی پرتفلیو برای کسانی است که در موقعیت شغلی گرافیست قصد ثبت رزومه دارند از طرف دیگر دانش و مهارت شما در نوشتن را فقط با دیدن نمونه کارها یا انجام نمونه جدید می‌توان سنجید. بنابراین برای قرار دادن نمونه کارهایتان به این موارد توجه کنید:

  • اگر فکر می‌کنید نمونه کار قابلی ندارید و کارهای زیادی انجام نداده‌اید نگران نباشید! کمی زمان بگذارید و نمونه برای خودتان ایجاد کنید. برای این کار کافیست موضوعی را انتخاب کنید، ساختاری برایش بنویسید، جستجوی کلمات کلیدی را انجام دهید و آن را در ویرگول و به نام خودتان منتشر کنید. به این ترتیب می‌توانید در زمینه‌های مختلف نمونه‌های متنی خود را نشان کارفرما دهید.
  • اگر لینکی از نمونه‌های منتشر شده خود دارید بهتر است همان لینک‌ها را روی رزومه‌تان بگذارید. البته توجه کنید که خود لینک را در رزومه قرار ندهید، بلکه یک عبارت بنویسید و آن لینک را روی متن هایپرلینک کنید. مثل تصویر زیر:
  • نمونه کارهایی را برای کارفرما قرار دهید که واقعا فکر می‌کنید خوب هستند و به طور کامل نشان‌دهنده توانایی شما در انجام کارها هستند. همچنین از گذاشتن نمونه کارهایی که خودتان به تنهایی انجامشان داده‌اید هم بپرهیزید.

نکته طلایی نهم: ویرایش و بازنگری را فراموش نکنید

برای یک محتواپیشه بسیار بد است که در رزومه‌اش غلط املایی، ویرایشی و نگارشی داشته باشد. لطفا و خواهشا پیش از ارسال رزومه‌تان بارها و بارها آن را بررسی کنید و حتی اگر می‌توانید از کسی دیگر بخواهید آن را به دقت بخواند تا ایرادات احتمالی را پیدا کنید.

مطمئن باشید حتما پس از یک بار نوشتن رزومه غلط‌های زیادی می‌توانید در آن پیدا کنید.

حرف آخر من

درست نوشتن رزومه و ارائه درستی از خودتان دادن بخشی از حرفه‌ای‌گری شما و هنر شماست. اگر نتوانید به درستی خودتان را معرفی کنید و از مزایایی حرف نزنید که می‌توانید برای یک کسب‌وکار ایجاد کنید، نمی‌توانید به حقوق مد نظر یا پیشرفت دلخواهتان برسید. به خاطر همین پیشنهاد می‌کنم همین حالا دست به کار شوید و رزومه‌تان را بازنویسی کنید. رزومه کوتاه و خلاصه خودتان را دور بیاندازید.

نکته آخر و مهم:

اگه دوست داشتین می‌تونین هر زمان که رزومتون رو ایجاد کردید به ایمیل من ارسالش کنید تا نظرم رو درباره ساختارش بهتون بگم. در Subject ایمیل حتما اسم و فامیلتون رو به اضافه این عبارت بنویسید:‌ «نظرت رو درباره رزومم بگو»، من با کمال میل رزومتون رو می‌خونم و در صورتی‌که نیاز به اصلاح یا بهبود داشت بهتون میگم.

ایمیل من: [email protected]

فائزه تاج‌آبی
28 اسفند 1400
دیدگاهتان را بنویسید